keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Reissuja ja opiskelua

Taas on aika kirjoitella, mitä sitä on tullut täällä tehtyä. Blogin perustaminen oli kyllä hyvä ajatus, sillä välillä on vaikeaa muistaa mitä tapahtua vasta pari viikkoa sitten! Näin varmistan että muistan vielä vuodenkin päästä kaiken mahdollisen tapahtumarikkaasta ja upeasta vaihdosta.

Lauantaina kävimme tosiaan kaveriporukalla Trierissä, Saksan vanhimmassa kaupungissa. Matka kesti n. 1,5h ja lipuista maksoimme vain 9 euroa per nenä, sillä ostimme selkeästi halvemman ryhmälipun viidelle henkilölle. Tapasimme aamulla yhdeksältä Hauptbahnhofilla ja illalla olimme takaisin puoli kymmenen aikaan - hyvin pitkä päivä siis!

Saavuttuamme perille kuljimme turistireittiä pitkin läpi kaikkien merkittävimpien nähtävyyksien - kävimme Konstantin Basilikassa, palatsin puutarhassa, amfiteatterissa, Marktplatzilla, Porta Nigralla ja Karl Marxin talossa. Istuimme myös joen rannalla, söimme pienessä kiinalaisessa ravintolassa sekä nautimme auringosta ja tuoreista saksalaisista marjoista.

Amfiteatteri

Karl Marxin talolla

Koko reissu oli ihana ja hyvin onnistunut lukuunottamatta harmillista vastoinkäymistä. Päätimme puolalaisen kämppikseni kanssa nostaa rahaa ja menimme automaateille (täällä pankkiautomaatit sijaitsevat useimmiten kyseisen pankin sisätiloissa). Ystäväni nosti ensin käteistä puolalaisella kortillaan, joten päätin uskaltautua nostamaan vaihteeksi rahaa suomalaisella kortillani. Kaikki meni hyvin kunnes kortin oli tarkoitus tulla ulos automaatista: eipä tullutkaan, jäi piruillakseen jumiin ja sekoitti koko automaatin (myös sellainen kummallinen seikka, että täällä automaatti nielaisee koko kortin, saa aina jännittää tuleeko se sieltä ulos, eipä tullut)!

Tajuttuani etten saa automaatista ulos korttia enkä rahojani aloin lievästi sanottuna panikoimaan. Onneksi puoliksi saksalainen ystäväni oli mukana ja hän soitti kyseisen pankin hotlinelle, kuitenkin turhaan: huoltomies pääsisi paikalle vasta maanantaina. Säästöpankiltakaan ei osattu arvatenkaan neuvoa, mitä minun pitäisi tehdä, joten jouduin soittamaan sulkupalveluun ja jäädyttämään korttini kokonaan. Tämän jälkeen jätimme automaatin jumittamaan ja jatkoimme reissuamme - olihan tapaus hyvin harmillinen, mutta yritin lohduttautua ajattelemalla että tästä saan ainakin kunnon tarinan kerrottavaksi!

Kaikki järjestyi vastoinkäymisestä huolimatta kuitenkin hyvin, sillä rahasumma jonka olin aikonut nostaa ei ollut lähtenyt tililtäni ja minulla on saksalainen pankkitili sekä -kortti joita käyttää. Alles klar!

Porta Nigra

Sunnuntaina kävimme ystäväni kanssa patikoimassa lähimetsässä ja löysimme reitin yliopistolleni. Matkaan kului (seikkaillen) n. tunti suuntaansa, eli patikointi on hyvä vaihtoehto mikäli menettää hermonsa bussien kanssa. Illalla yritin opiskella ja katselimme kaverin kanssa Sherlockia.

Maanantai sujui kokonaisuudessaan luennoilla istuen sekä Learning Agreementia muokaten. Sain myös vihdoin selvitettyä Weboodista, mitä kursseja minun tarvitsee vielä suorittaa ennen kandidaatiksi valmistumistani, ja tällä hetkellä papereiden saaminen syksyllä näyttää melko lupaavalta. Tiistain vietin myös kokonaisuudessaan yliopistolla ja illemmalla opiskelimme yhdessä ystävieni kanssa. Lukukauden eteminen näkyy selkeästi, sillä kaikilla alkaa olla paljon tekemistä mm. esitelmien ja esseiden kanssa.

Tänään keskiviikkona tarkoituksemme oli mennä rajan yli Sarregueminesiin saunaan / kylpylään, mutta reissu siirtyi valitettavasti ensi viikkoon opiskeluiden takia. En siis tehnyt mitään kummempia - kävin ruokakaupassa ensimmäistä kertaa viikkoon sekä nautin BBC:n Ylpeys ja Ennakkoluulo -adaptaatiosta (kurssia varten).

Viikonloppu sujuukin sitten taas vauhdikkaammissa merkeissä, toivottavasti!

PS. Lopussa vielä pari kuvaa kiipeilypuistosta - oli mahtava kokemus!

Martin, Bartek, Matheus, Martyna, Carmen ja meitsi

Köysirata järven yli - huisia! Kuvassa minä, ei naakka (kuten kaveri vihjasi)